Saturday, 4 February 2012

Kebakaran itu...(^_^)


"Kringggg....!!!"
" Bngun!, bngun!.kebakaran!,kebakaran!."


Asap kelihatan berkepul-kepul naik memnuhi ruang udara.
Beberapa orang pelajar muslimin telah terjaga dari tidur lalu bergegas mengejutkan rakan lain.


"..Wei,bangun...!..kau nak syahid ke??.."Mie mengejutkan Zoro yang masih terlelap di ats katilnya. Mukanya dipenuhi bedak sejuk. Tak ubah macam "nyonya" cina...lebih kurang la.


"Apa?...aku ngantuk nie...!!.."Mungkin masih dlm keadaan mamai brgkali.


"Nah,ambik hang..!!,"Sebaldi air yg asalnya hndak digunakan utk memadam api disimbah tepat ke muka Zoro. Fuhh...mcm x caya je.








"Woi...!!..eh,apahal panas je muka aku ni?"
"Ha,tahu pun...bilik sebelah dah hangus, aku ingat nak tinggal ja hang nie kt sini..biaq jadi ubi bakar jugak..susah betoi nk bangun.." Mie mengomol pd sahabtnya, geram jugak tgok muka selamba si Zoro. Bedak sejuk yg asalnya warna putih pun dah jd macam warna asap...sampai kabur wajah Zoro...(^_^)


Dua sahabt itu berlari turun dari koridor asrama. Api dah makin marak. Zoro ( Ketua Pengawas) mengambil alih tugas mengira jumlah pelajar. Nazmie ( Pengerusi BADAR) pula meninjau2 di sekitar kawasan asrama,bimbang ada yg terperangkap.


Kelibat zoro di bawah cahaya sinar bulan menggeletek hati pelajar muslimat, apa tidaknya, bedak sejuk masih bersisa di wajah mulusnya (boleh tahan kot)...


Lima belas minit kemudian bomba pun tiba. Punca kebakaran adalah disebabkan litar pintas. Alhamdulillah,semua selamat.


Warden, Ustaz Lutfi mengambil peluang memberi sedikit peringatan sebelum bersurai. 
"Lain kali, baca Al-Mulk sebelum tido...jangan dok syok sangat,bila bunyi loceng tutup lampu terus..faham semua?!!"


"Faham ustaz...!!!.."


Akhirnya...semua bersurai,. Jam dah menunjukkan angka 3pagi jadi mereka semua mengambil keputusan utk brtahajud dulu sebelum sambung tido...megucap syukur pd Ilahi kerana masih dipanjangkan usia.


Peristiwa itu menjadi satu kenangan dan pengajaran buat penghuni asrama 2011. Semoga adik2 sentiasa dlm perlindungan Allah....

No comments:

Post a Comment