Thursday 9 August 2012

Mawar Berduri








MAWAR BERDURI..

Salam…

Hari nie nak berpuisi sikit..
Terasa mati hati terlalu dibuai keasyikan dunia yang menggoda…astaghfirullah…








Diriku
Hanya insan hawa yang sederhana
Tidaklah mengharap 1000 kesempurnaan pada diri
Sedangkan daku lebih suka andai diri ini tidak menjadi perhatian mnusia..

Diriku
Kadang-kadang diulik mimpi indah
Ingin bergemerlapan sama seperti gadis-gadis sebayaku
Namun, aku lebih menyenangi diri berqanaah sahaja
Biarlah nampak biasa, tapi hatiku tenang dengannya…

Diriku
Bermatlamat dan berprinsip
Mungkin nampak biasa dari luaran
Namun aku ingin menjadi 'mawar berduri'
Yang bisa menghunus durinya disaat maruah diri dimainkan…

Diriku
Kadang-kadang berimaginasi sendiri
Mampukah aku menjadi srikandi di firdausi?
Disayangi dan dikasihi Allah, diredhoi Rasulullah saw…?
Aku yakin akan janji Ilahi…maka, kenapa tidak aku berusaha ke arah cintanya?..

Diriku
Adalah mawar yang pemalu
Aku sangat malu andai daku diperhati oleh sang adam
apatah lagi berhubung secara face-to-face
kadang-kadang ku padam sebentar malu itu
beralasan bahawa ia adalah kerana dakwah
beralasan itu dan ini...sehingga membawa kelalaian..
Sangat malu untuk memulakan bicara…
Aku hanya mampu menghunus pena dan tulisan sebagai penyambung madah…

Diriku
pernah mengalami fasa kejahilan
masa gelap itu telah mebuka mataku saat ini
untuk sama-sama membantu srikandi agama yang lain
agar tidak terleka..dibuai cinta murahan


Diriku
Kadang-kadang alpa dalam batas iktilad
Mata tak terjaga, hati turut mengalami koma iman…
Alhamdulillah, DIA Maha Penyayang terhadap hambaNYA..
Diriku akan mudah merasa bersalah terhadap kejahilan itu..
Pantas hati dan lidah mengungkap istighfar..moga aku tidak menjadi fitnah agama..

Diriku
Hanya ingin dihormati selayak sebagai wanita
Tidak dipandang dengan pandangan nafsu
Tidak berbicara melainkan bicara tarbiah
Tidak dihubungi melainkan urusan perjuangan di medan dakwah…

Izinkan aku menjadi Mawar Berduri..



No comments:

Post a Comment