Tuesday, 27 March 2012

Adikku Tersayang


Suatu hari..ummi membawa sya & adik bngsu yg berumur 5tahun bersiar-siar di sebuah taman permainan…
Ikuti lah dialog ini..:

Ummi: Kak Long dan adik, jangan main jauh2 sangat yea…ummi duduk di bangku nie, pergi la main buaian tue..(sambil menuding jari ke arah buaian)

Saya : Ala ummi, akak dah besar la..nak masuk 20tahun dah..tak kan nak gie main 'buai laju-laju' ngan adik kot…( Sambil melutut di hadapan ummi )

Adik : Akak x payah main, teman cukup la..please..please..( Adik merayu sambil menarik tanganku ke arah buaian)

Ummi hanya tersenyum..

Saya : Hem..ok lah..tapi akak duduk jauh ckit yea..hehe..( sambil mencubit pipi gebu adik)

Adik : Ok…cayang akak..yeaaa…yeaaa..(sambil berlari2 ke arah taman permainan kanak2)

Baru saya perasan bhw buaian yg pada awalnya kosong telah ada penghuninya..2 merpati sejoli…alahai, mcm kush2 ho ta hay…

Adik memberi salam dan memohon izin utk bermain di buai itu..

Adik : Akak & Abang boleh ke tepi? Adik nak naik buai nie..adik nak naik…tepi la yea…

Si Lelaki : Eleh budak kecik nie…pegi main jauh2…sayangku, buat don’t know dah la ye..(sambil menghayun buai si kekasihnya)

 Si Gadis : Adik sayang…tak baik tau ganggu org tua2…dah, pegi main pasir kat hujung sana..hehe..(gedik betul..)

Adik kelihatan tidak berpuas hati…lalu….

Adik : Akak, teman adik jap..( dia menarik tanganku ke arah kawasan parit di sudut hujung taman itu).

Saya : Adik nak buat apa?...(terpinga2 aku..)

Tangannya yg comel dicelup ke dalam air longkang. Seolah-olah mencari sesuatu…apa erk?

Saya : Apa adik buat ni?..kotor tue..ummi marah nanti..

Adik : Ha, dah dapat..hehe…adik sayang yea, main pasir yea…( Seekor ibu katak puru di tangannya, besar..eee…dia tersengih..)


Spontan adik berlari ke arah '2 merpati' tadi dan melemparkan ibu katak yg 'cute' itu…

"Onggg..ongg..kedek-kedek..ongg.."katak itu seolah menyanyi.

"Aaaaaaaaaaaaaa…..opocot mak nenek…bidan bulan..bulan datang..datang bulan… !!.."terkejut si gadis. 

Aku pun terkejut…macam tak percaya, betul ke adik aku yg buat tadi…fuh..budak bijak.

Si lelaki yg turut terkejut terhayun buaian 'mak we nye' dengan kasar…

"Gedebukk..!!!..adoiii.."si gadis jatuh tertunggeng ke atas tanah.

Adik tertawa..semua pengunjung turut tercuit hati dgn peristiwa tadi…aku siap bersujud lagi kerana tk tertahan sisa tawa..bisa syahid kalau tak beristighfar nie..

Ummi pantas berlari mendapatkan kami…tangan adik dicubit.

Ummi : Adik, ummi tak ajar..cepat minta maaf..!!

Adik : Aduh, sakit…yea2..ampun akak dan abang..ampun…maaf zahir batin.

Peristiwa itu sehingga kini tak bisa luput dari ingatan…adikku, banyak lagi yang sayang perlu 
belajar..Maafkan akak tidak memberi hakmu(didikan) dgn baik sbg bukti ikatan psaudaraan antara kita.

No comments:

Post a Comment