Friday 23 March 2012

Dirimu Seharum Lavender





Perjalanan ku
begitu singkat rasanya
kini..usia telah menjengah remaja
terasa baru semalam main masak-masak...


Pertama
aku lihat diriku
sebelum melihat insan lain
ku tahu aku mencari sesuatu
fitrah yg minta diisi
sebagai seorg hamba yg kosong jiwanya...


Kedua
aku pandang lagi sekali diriku
ah, begitu rapuh...
alam remaja penuh cintan cintun...
aku sendiri pernah terkena jerat itu...


Ketiga
aku lihat refleksi wajahku di cermin
hem...banyak berubah...
hati?...aku tanya diri..ada perubahan tak?
hem...boleh la...usaha lagi..jgn tergoda...


Keempat
aku lihat sekali lagi di cermin itu..apa yg tersarung di tubuhku saat ini
aku MEMBALUT atau MENUTUP auratku...
alhmdulillah, Allah masih menyegarkan aku utk terus menutupnya...
padahal, satu masa dulu aku bukan lah aku yg pandai menjaga diri..SUBHANALLAH...


Kelima
aku tanya insan sekeliling...alam maya mahupun alam realiti
apakah pandangan kalian trhadap diriku...
ada yg menjwab.."seronok menjadi kamu".."alah, biasa2 je kamu nie..".."entah..no komen.."
itulah suasana hati yg menilai..SUBHANALLAH..
bagiku...aku merasa ada KEKOSONGAN dlm diri...
maka aku katakan.." I need to improve myself.."


Keenam
aku memandang KAMU SEMUA...YA..KAMU...
betapa HEBAT Allah mencipta kita
manusia yg asalnya dari tanah yg kotor
bisa bercakap, bergerak dan menjadi KHALIFAH...SUBHANALLAH..


KAMU tahu, biarpun kadangkala KUTUKAN itu menyakitkan kita
tapi sebenarnya ia adalah UBAT kepada diri yg masih still ingat lengkap sempurna...
Kita akan MENILAI untuk sentiasa mperbaiki diri....kan...


Terakhir,,
aku melihat ALAM ini...
SUBHANALLAH..luasnya....
kemudian aku terfikir....bagaimana pula keluasan akhirat???
syurgaNYA???...SUBHANALLAH...


Aku merefleksi diriku semula...
Owh...masih kurang nie...hem...kawan2 tolong yea
TOLONG TEGUR DIRI INI JIKA ADA SALAH agar nanti boleh lah ana berpaut pada kalian andai ana tergelincir dari As-Sirat....


Syukrun JAZILAN semua...

No comments:

Post a Comment