Monday 5 November 2012

Dirimu sahabatku


Berkawan dengan kawan-kawan yang tidak baik
Seringkali antara pengaruh yang memberi kesan besar ketika kita ingin berubah adalah suasana sekitar kita dan kawan-kawan kita. Kawan-kawan yang tidak baik biasanya akan menjadi penghalang kepada perubahan diri kita.
Cacian, perlian, sindiran dan sebagainya adalah ‘buah tangan’ yang kita akan terima sebagai ‘penghargaan’ daripada kawan-kawan yang tidak baik ini. Waktu itu, akan terujilah akan kebenaran prinsip yang ada dalam jiwa kita.
Adakah hanya kerana takutkan kehilangan kawan-kawan yang sedemikian perangainya menyebabkan kita sanggup mengorbankan segala usaha kita untuk membersihkan diri kita daripada segala dosa noda? Tanyalah dengan jujur pada diri kita, apakah redha mereka itu yang lebih kita harapkan atau redha Allah yang berkekalan lamanya itu kita utamakan?
Ketahuilah, kawan yang baik, sahabat yang bagus adalah mereka yang selalu mengingatkan kita kepada Allah. Mereka berada di atas jalan yang sama. Ketika kita ingin berubah, bukan perlian atau sindiran yang sepatutnya datang menyambut diri kita dari seseorang yang bernama sahabat, tetapi dorongan dan galakanlah yang sepatutnya mengiringi hasrat kita itu.
Inilah antara sebahagian punca utama yang menyebabkan kita begitu sukar untuk meninggalkan dosa. Kenalpasti dan mulalah merawatnya sedikit demi sedikit.
Orang yang benar-benar serius ingin membersihkan jiwanya daripada dosanya, maka dia akan serius melakukan hal-hal sebegini...Lelangit Ilahi


No comments:

Post a Comment