Monday 5 November 2012

Terfikir



Membiarkan diri bila berada dalam kelemahan dan tidak berusaha bangun darinya
Kesilapan yang sering kita lakukan adalah selalu membiarkan diri kita berlama-lama dalam kelemahan tatkala kita berada dalam musim itu. Kita adukan segala kelemahan itu kepada Allah tetapi kita tidak mengusahakan sesuatu untuk bangun darinya.
Tidak mungkin laci terbuka sendiri kalau hanya sekadar berada di depan laci berdoa agar ia terbuka.
Tak, mustahil.
Kalau kita ini orang yang banyak dosanya, maka usahakanlah untuk diri sendiri agar dapat lakukan solat sunat taubat, berdoa memohon ampun kepada Allah serta kembali merenung ayat-ayat Allah s.w.t. supaya hati kita kembali menjadi lebih akrab dengan Allah. Luangkan masa kita untuk melihat diri kita dan melakukan refleksi serta bergeraklah melakukan sesuatu untuk membersihkan diri kita.
Itulah yang penting sebenarnya. Bukan cukup dengan duduk berdoa dan mengadu saja kepada Allah tanpa ada usaha yang bersungguh-sungguh dan serius dari diri kita sendiri.
Kata seorang sahabat saya satu ketika dulu, “Kalau kita ini dah terjatuh dalam sungai, cepat-cepatlah capai tebing kalau kita mampu.”
Maka, begitulah sebenarnya. Adakah biasa bagi orang yang sudah tahu dirinya sedang kelemasan dan dia pun mampu mencapai tebing menyelamatkan dirinya, tetapi dia biarkan saja dirinya tenggelam dalam kelemasan itu tanpa berusaha berbuat apa-apa?
Pelik, kan?...Lelangit Ilahi...

No comments:

Post a Comment