Pendapat yang
dipilih dlm semua pendapat adalah dari Dr.Yusuf al-Qardawi disebabkan beliau
adalah ulama' semasa.:
Rongga Badan yang dimasukkan adalah perut Kesannya,
puasa hanya terbatal apabila sesuatu masuk hingga sampai tempat tersebut.
Jadi
jika semata-mata sesuatu melepasi halkum, memasuki dubur atau seumpamanya, ia
tidak membatalkan puasa. (Fiqh Nawazil Al-Siyam)
Hujah:
Sebenarnya tiada dalil yang jelas dalam penetapan had
rongga badan nie.
Hal ini kerana apa2 sahaja mknan atau mnuman yang
diambil, semua itu akan masuk ke perut, tidak ke tempat lain.
Bermula dari situ, badan manusia akan mendapat tenaga
setelah diproses.
Di sini jelaslah sebab syarak menetapkan hukum
terbatal puasa dengan makan atau minum iaitu menyebabkan penambahan tenaga
badan.
Maka, semata2 memasukkan sesuatu ke dalam mulut,
menitikkan ubat ke mata, korek hidung atau telinga tidaklah batal posa.
2.RAWATAN MASUKKAN AIR ATAU GLUKOSA:
BATAL posa…
Ulama mengkaji kewajaran hukum syariat (ta'lil al-ahkam) di sebalik
larangan makan dan minum bg orang berpuasa merumuskan bhw ia bertujuan untuk
menghalang sebarang zat makanan atau mnuman yg akan mberi tenaga baru pd tubuh.
Ustaz Muhammad Luqman Makhtar:
Sarjana Muda Ilmu Wahyu
( Fiqh dan Usul Fiqh)
Boleh rujuk buku Al-Ustaz edisi Ramadhan isu 04,
terbitan Telaga Biru, m\s 34-38.
paham.....dari mohamad afif
ReplyDeletealright..(^_^)
ReplyDelete